Puntje erbij? | Extra points?

Gisteren kwamen er twee jongens bij mij aan de deur, vertelt onze leraar Duits; meneer Karst. Een vriend en ik stoten elkaar aan, dat gaat over ons. Ze hebben in totaal drie muntjes ingeleverd, gaat de leraar verder. Dat klopt, we zijn gisteren naar zijn huis geweest om drie Duitse muntjes van twintig en tien eurocent in te leveren.

Waarom? Die dag daarvoor kregen we de cijfers van een SO terug. De leraar vertelt dan dat hij Duitse euromunten verzamelt. Hij legt uit dat er naast het jaartal ook een letter op staat, van A tot en met F. Op het bord komt te staan welke hij nog moet. Hij vraagt de klas om te kijken of wij deze toevallig hebben. Zo ja, kunnen we deze bij hem brengen. Hij ruilt ze dan met andere munten zodat zijn verzameling compleet is. De beloning: een extra punt bij het cijfer voor elke munt.

Nou, dat zagen we wel zitten. Wij met zijn tweeën onze portemonnees op de kop en ja hoor. Drie munten die we diezelfde dag aan zijn zoon overhandigden want meneer Karst was zelf niet thuis. Nee, morgen regelen we wel dat we het geld terug krijgen en of je wel even onze namen wil doorgeven aan je vader.

Terug naar vandaag. Meneer Karst checkt nog even welke munten het waren en overhandigd ze dan aan ons. Dan nu jullie beloning. Daar hebben we op gewacht. Ha, wij waren de enige die wat ingeleverd hebben en nu een hoger cijfer krijgen. Dachten we… Met een vrolijke glimlach pakt hij zijn agenda waar de cijfers in staan. Kijk, zegt hij, jullie krijgen een puntje bij je cijfer. Hij zet letterlijk een punt achter onze cijfers. De hele klas lacht en wij even later ook, als een boer met kiespijn, dat wel. Wij beseffen nu ook wel dat we beetgenomen zijn. Een leraar kan niet zomaar een hoger cijfer geven. Zelfs niet als zijn munten verzameling compleet is.

 

English:

Yesterday two boys came to my house, says our German teacher, mister Karst. A friend and I look at each other, that’s us. They brought three coins together, he continues. That’s right, we went there yesterday and handed three German coins of ten and twenty euro cents.

Why would we do that? Well, when we got our marks for a test back, our teacher began to tell a story. He collected German euro coins and wanted to complete his collection. He also explained that these coins, besides a date, had a letter, A till F. We were asked to look if we had any of them and, if we did, trade them with him. Our reward would be an extra point added to our mark for every coin we could give him.

Well, we heard him, so we turned our wallets inside out and found some of the coins he needed. After school we went to his house and handed the coins to his son. We made clear that his father would repay us the next day. Also we made very clear that he should pass our names to his father. We didn’t want to miss out on our reward of course.

Back to this day. After mister Karst checked our story to make sure we were telling the truth, it was time to be rewarded our extra points. Since we were the only ones who had gone through the effort we were very smug. We would get a better mark. Yeah right… With an amused smile our teacher took his diary and showed us the marks list. Then he placed the extra points (dots) behind our marks. Laughter filled the classroom and we understood he had tricked us. A teacher can’t just give you a higher mark. Not even when his collection of coins is complete.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s